lördag 31 juli 2010

Isla del Sol




Incavagen som jag tillslut upptackte. Den strackte sig tydligen runt hela on.

Massa stenhogar?

Incasite, maste saga att dom valde ett ganska schysst stalle att bygga hus pa.

Det var harligt att antligen fa se vatten! Sahar lang pa dom dryga 6 manader jag rest runt sa har jag bara spenderat 2 dagar pa en "strand"

Mitt forsta mal nar jag irrade runt och inte riktigt visste vart jag skulle ga blev upp pa den hogsta toppen jag kunde se sa jag kunde fa lite oversikt over on. Fin utsiktsplats.

Vattnet var otroligt blatt och det var klart sa man kunde se valdigt djupt.

2 nyfikna grabbar som svansade efter mig ett tag i borjan.

Jag och en bolivianska stod och spanade en stund pa en skolklass som dansade.

Det var en del smabyar pa on, har en av dom.

Stotte pa ett gang asnor pa vagen





Efter att ha vantat och vantat pa mitt visakort och till och med overskridigt dom 90 dagarna jag fatt tillatelse att vistas i Bolivia bestamde jag mig att skita i kortet och hanga pa Linnea och Tine forst till Copacabana och Lake titicaa och sedan over gransen in till Peru.

Sahar i efterhand var det en bra val da jag precis fick mail fran min bank och mitt kort har tydligen fatt ben och promenerat over till Paraguay och tagit ut pengar. Inte okay, sa nu ar det kortet ocksa sparrat (3 kortet pa resan) och jag kan helst och hallet sluta bekymra mig over det.
Nu ar det helt kort, hinner inte skicka ett nytt anda. Bade skont och segt.

Linnea hade trottnat pa sin chef och slutat jobba pa baren tidigare an hon forst planerat och kom darfor till La Paz och motte upp den sista veckan. Eftersom bade hon och Tine har norskt konto sa fugerar det fint att fa ut pengar via dom. Lite meckigt men det far funka.

Efter ungefar 5 timmar i buss var vi framme i Copacabana och direkt sa var det passkontroll av nagon anledning. Linnea som vi alla vet ar en blond skandinaviska gled forbi utan minsta problem medans jag med skagg och trasiga jeans blev noga kontrollerad och da upptackte dom saklart att jag spenderat fler dagar an vad stampeln tackte i Bolivia.
Det gick dock valdigt smidigt och efter en stund pa migrationskontoret och efter att jag betalat 200 bolivianos sa var allt frid och frojd och 10 dagar extra var inga problem.


Copacabana ar en trevlig stad med mycket turister som ligger precis vid Titicacasjon (varldens hogst belagna navigerbara sjo, dvs stor sjo)

Det forsta vi gjorde efter att ha checkat in pa ett hostel var att ge oss ut for att ata.
I Copacabana bestar menyn inte helt ovantat av en massa fisk, i majoritet oring i alla mojliga olika varianter. Oring med citron, smorstekt oring, oring inbakad med gronsaker, grillad oring med mera med mera. Aven om jag aldrig varit nagon stor fiskatare sa var det helt sagolikt gott.
Fran dag 1 tills vi lamnade blev det oring minst 1 gang varje dag.

Efter en ganska hard manad i La Paz med en hel del utgang och ganska manga Cuba Libre var det skont att komma till Copacabana och ata fisk och kanna sig lite halsosam.

Eftersom vi redan spenderat fler dagar an tillatet i landet samt att min tid pa resande fot borjar sina sa hade vi inte for avsikt att stanna mer an ett par dagar.
Huvudsyftet med Copacabana var att aka ut till Isla del Sol som ar en o i Titicacasjon som bosattes av Preincas men senare aven Incafolket.
Tjejerna var krassliga, framfor allt Linnea som gick pa pencillin pa grund av halsfluss och dom valde att inte hanga med sa jag begav mig sjalv (plus en lasst turister) med bat over till on.
En helt otrolig dag. On var magiskt och jag gick runt i 9 timmar och bara njot av folket, utsikten och vadret.
Jag gick desutom oavsiktligt at motsatt hall an alla andra nar jag gick av baten sa jag irrade runt mer eller mindre ensam storre delen av dagen. Jag fattade inte heller forens efter x antal timmar att det var en gammal stenvag gjord av incabefolkningen som slingrade sig runt hela on.
Innan jag upptackte den sa irrade jag runt planlost vilket iofs inte gjorde mig nagot.

Det anda jag angrar var dock att jag glomde ta med solskydd och hade inte med mig nagon hatt vilket jag fick sota big time for senare pa kvallen da jag kande en minst sagt stram kansla i ansiktet och nar jag kollade i spegeln sag jag att jag hade brand mig ganska hart och jag var sa rod man kan bli. =)


Over och ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar