lördag 3 april 2010

Wunjo

Marinas dotter Mayo, kanske varldens sotaste unge!


Sameena, brodets gudinna! Nybakat brod var verkligen en lyxvara och med lite sylt pa sa va det inte mycket som kunde sla det!


Linnea, jag, Luck och Sameena hanger i koket.


Lee och Maxi i ett av manga parti schack.


Zack, en annan WWOOF:are fran USA. Reste med sin flickvan Liz. Riktigt skon snubbe som jag kom bra overens med.


Linnea och Gabbi



lunchtime! Nissi och Marina tar for sig.


Lee sysslade mycket med konst, photo samt meditation. Meditation som enligt henne var den anda ratta vagen. Hon tyckte att jag hade en stark positiv kraft men att jag maste borja meditera. Far se hur det blir med det men jag gilla Lee! Riktig skoning.


Lee:s hus, har bodde aven Gabbi sedan 2 ar tillbaka.



Luiggi och Camillas hus.


Alex, Marina och Mayo lagar mat. Varje dag fick 2 personer ansvara for maten. Kott var absolut forbjudet och det var mycket sallan det fanns smor, mjolk, ost eller andra mjolkprodukter sa det blev mycket vegansk mat och mycket ris. Aven om jag inte ater sa mycket kott langre sa va det lite ovant men mycket gott!


Utsikten fran toan kan man absolut inte klaga pa! =)


Toan!


Koket framifran.


Lucas finlirar pa det sista lagret pa koksvaggen.


Andrew i det gemensamma koket som blev fardigbyggt precis innan vi kom dit. Har spenderades dom flesta kvallarna.


Maxi fran BA som kom bara nagra dagar innan oss till Wunjo med sin flickvan Nissi foratt starta ett nytt liv langt ifran huvudstaden. Har ute och plockar bar.


Linnea tatar vaggen hos Lee med Lera/halm/sandblandning



Brudarna binder vitlok.


Jag och Andrew slappar efter en dags arbete!



Dom hade en del coola ideer, t ex. denna med flaskor som fonster lite overallt i vaggarna.



Lucas och Brisas hus, har var det hammare och spik som gallde.


Vaxthuset samt det mindre av deras 2 land.



Efter varje frukost sa samlades man runt "tavlan" for att ga igenom vad som skulle goras under dagen. Pga daligt "skordear" sa jobbade man aldrig i deras land vilket jag tyckte va lite synd da det hade varit larorikt for min del. Istallet var det mycket jobb pa deras hus vilket oxa var bade larorikt och kul. Allt fran att snickra till att tata och smycka vaggarna med lera samt arrangera flaskor. Andra uppgifter kunde vara samla bar, grava ner deras vattenledningar infor vintern, laga mat, ga ut i skogen och samla ved m.m.


"the talt" med mig i. Tar en liten nap efter lunchen. Man jobbade alltid fram till lunch sen var det valfritt efter. Det var viktigt for dom att man inte kande sig tvingad till natt. Ville man jobba vidare sa fick man sjalvklart gora det men om man inte kande peppen eller var trott sa var det helt ok. Denna dag blev en kortdag for min del =)




Efter nagra dagar i Bariloche sa var det dags att ta bussen till El Bolson och vidare taxi ut till "the farm" dar vi skulle WWOOF:a. Nar vi kom fram var det bara att sla upp taltet som vi kopt billigt i BA av 2 svenskar som skulle hem, bra tajming indeed. Stallet lag i ett otroligt vackert omrade omgiven att stora bergstoppar och med en mycket vacker flod en bit nedanfor (Rio Azul)
Deras comunity hette Wunjo och det var verkligen en upplevelse att fa bo och umgas med dessa manniskor. Bade en rolig och nyttig erfarenhet for min del.

Marken koptesfor 30 ar sedan av Lee som va en livlig och otroligt rolig kvinna i 60ars aldern och nu bodde aven hennes 2 dottrar dar med respektive, barn och lite annat folk...
Deras vison ar att bli sjalvforsorjande och aven om dom inte ar riktigt dar an sa gillar jag tanken starkt. Moder jord ar gammal, vi maste ta hand om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar